Certyfikacja systemu zarządzania ISO 22000
Certyfikacja obejmuje przede wszystkim producentów w sektorze spożywczym, w tym produkcję, sprzedaż i dystrybucję po finalnych odbiorców detalicznych, restauracje i stołówki. Oprócz bezpośredniego łańcucha dostaw żywności standard przeznaczony jest dla organizacji produkcyjnych, usługowych, których działalność lub produkty związane są z bezpieczeństwem żywności. Standard stosowany jest u producentów maszyn i urządzeń, opakowań, dodatków, detergentów oraz środków dezynfekcyjnych stosowanych w branży spożywczej i rolnej.
Zasady certyfikacji ISO 22000
W związku ze koniecznością ujednolicenia fragmentarycznego podejścia do zarządzania bezpieczeństwem żywności został stworzony, w ramach Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) standard dla organizacji działających w łańcuchu żywności. Standard opiera się na zasadach Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (HACCP) oraz o system zarządzania jakością PN-EN ISO 9001. Certyfikacja zapewnia, że system zarządzania bezpieczeństwem żywności, wprowadzony w firmie, został oceniony przez niezależną akredytowaną jednostkę certyfikującą i spełnia wymagania normy EN ISO 22000.
Korzyści
- efektywne wykorzystanie nabytych wcześniej certyfikatów (HACCP, ISO 9001)
- gwarancja bezpiecznej żywności potwierdzona niezależną ocenę strony trzeciej
- obniżenie kosztów realizacji wymagań systemu bezpieczeństwa żywności w zgodzie z innymi
- spełnienie wymagań stawianych przez klientów, kontrahentów (np. duże hipermarkety)
- standardami w zakresie bezpieczeństwa żywności (IFS, BRC...)
- budowa lepszej marki dla swoich wyrobów i usług
Realizacja procesu audytowego
ETAP I Audyt wstępny (dobrowolny)
Ocena dokumentacji, zapisów i spełnienia wymagań ISO 22000 w celu określenia stopnia gotowości organizacji do przystąpienia do audytu certyfikacyjnego.
ETAP II Certyfikacja przez akredytowaną jednostkę
Ocena i rejestracja wniosku o certyfikację na zgodności z ISO 22000.
Wyznaczenie terminu przeprowadzenia certyfikacji (audytu certyfikacyjnego jest prowadzone w dwóch etapach).
Powołanie zespołu audytorów.
Plan kontroli procesów i punktów krytycznych.
Ocena systemu w etapach:
a) przegląd dokumentacji klienta,
b) badanie stanu faktycznego na miejscu u klienta.
Raport z audytu certyfikacyjnego, ocena sprawozdania z audytu przez jednostkę certyfikującą i wydanie certyfikatu.
Uwagi
Certyfikat jest ważny przez 3 lata ale co roku jest prowadzony audyt nadzoru. Wyniki z audytu nadzoru są potwierdzeniem ważności certyfikatu i sprawdzeniem stosowania przyjętych standardów. W przypadku stwierdzenia istotnych odchyleń (niezgodności z normą) certyfikat może być cofnięty.